Vowels and diphthongs

Vowels and diphthongs E [e] / [ɛ]

Vowels and diphthongs. Exercise 26.1.1

Listen, repeat and transcribe the following words.

1) sere nere mele rete crescere
2) meglio cioè crescendo crepapelle gelo
3) finite dormite multe guide rude

1) [ˈseːɾe] [ˈneːɾe] [ˈmeːle] [ˈreːte] [ˈkreʃːeɾe]
2) [ˈmɛʎːo] [t̠͡ʃoˈɛ] [kɾeˈʃːɛndo] [kɾepaˈpɛlːe] [ˈd͡zɛːlo]
3) [fiˈniːte] [doɾˈmiːte] [ˈmulte] [ˈgwiːde] [ˈruːde]

Vowels and diphthongs. Exercise 26.1.2

Listen to the pairs of words, pay attention to the differences and repeat.

1) gelate / gelo
2) leggiamo / leggo
3) preghiamo / prego
4) prendete / prendi

Vowels and diphthongs. Exercise 26.1.3

Ascolta di nuovo le parole, segna con “é” se la vocale è accentata chiusa, con “è” se la vocale è accentata aperta e con “e” se non è accentata.

1) g__late / g__lo
2) l__ggiamo / l__ggo
3) pr__ghiamo / pr__go
4) pr__nd__t__ / pr__ndi

1) gelate / gèlo
2) leggiamo / lèggo
3) preghiamo / prègo
4) prendéte / prèndi

Vowels and diphthongs. Exercise 26.1.4

Listen to the pairs of words, pay attention to the differences and repeat.

1) vate / vite
2) lame / lime
3) sere / sure
4) pale / pile
5) care / cure

Vowels and diphthongs. Exercise 26.1.5

“I” or “E”? Listen and fill the gaps with the missing vowels.

1) l__gg__ 2) scr__v__ 3 ) r__d__ 4) ___ccol__
5) part__t__ 6) coccol__ 7) ___ss__nz__ 8) sp__ranz__
9) m__n__stron_ 10) or__cch__n__ 11) p__zz__n__ 12) v__tr__n__

1) e / i 2) i / i 3) i / e 4) e / e
5) i / e 6) e 7) e / e / e 8) e / e
9) i / e / e 10) e / i / i 11) i / i / i 12) e / i / e

Vowels and diphthongs. Exercise 26.1.6

Listen to the sentences and repeat them.

1) Perché è sempre serio? Non si sente bene?
2) Senti; vedi che lei vede... eccome se vede!
3) Elena vede tutte le sere nere.
4) Esce, entra, esce... che crede di essere in hotel?