Consonant oppositions

Consonant oppositions T [t] - D [d]

Consonant oppositions. Exercise 15.1.1

Listen and repeat the following minimal pairs. After repeating, try to read them again aloud.

1) tardo/dardo
2) siete/siede
3) OTA/oda
4) ti/di
5) tata/data
6) dato/dado

Consonant oppositions. Exercise 15.1.2

Listen and mark with a X if you hear the sound [t] or [d] (The words you are listening to do not exist in Italian)

1) [t] [d]
2) [t] [d]
3) [t] [d]
4) [t] [d]
5) [t] [d]
6) [t] [d]

1) *tòtto 2) *daddo 3) *dòdi 4) *tatalo 5) *tarto 6) *madòda

Consonant oppositions. Exercise 15.1.3

Listen and write T or D. Then, read the words

1) ___orta
2) ___ado
3) ___averna
4) ___acco
5) A__ene
6) va__o
7) còr__a
8) cór__a
9) mar__ello
10) ___o__ici
11) an__a__o
12) in__ica__o

1) _t_orta 2) _d_ado 3) _t_averna 4) _t_acco 5) A_t_ene 6) va_d_o 7) cor_d_a 8) cor_t_a 9) mar_t_ello 10)_d_o_d_ici 11) an_d_a_t_o 12) in_d_ica_t_o

Consonant oppositions. Exercise 15.2.1

Which is the strange word in each of these series? What do the other three words have in common?

1) ritardare – tornare – decidere – ricordare
2) dado – noce moscata – gusti per arrosti – zafferano
3) cintura – scarpa – stivali – vestito
4) diario – quaderno – libro – matita
5) gomito – denti – piedi – naso
6) giù – destra – sinistra – avanti

1) decidere 2) zafferano 3) scarpa 4) libro 5) naso 6) giù

Consonant oppositions. Exercise 15.2.2

Find the words, answer, complete... (solutions contain at least one of the following sounds: [t, d]).

1) Servono nei giochi di squadra per prendere il turno o per aumentare i punti o la propria posizione. Hanno sei facce.
2) Un longevo rettile corazzato.
3) Dopo il nove c’è il ... , l’ ... e il ...
4) Per accordare gli strumenti e dare il “LA” si usa il ...
5) La biancheria e i vestiti si mettono nell’ ... e nei ...
6) Trova 5 nomi di cibi che contengono il suono [t].

1) dadi 2) tartaruga 3) dieci, undici, dodici 4) diapason 5) armadio /cassetti 6) ... (per es.: pasta, polenta, insalata, tonno, gelato)

Consonant oppositions. Exercise 15.2.3

Listen and repeat the sentences:

1) Ho comprato la torta, i taralli, la ricotta e le tartine!
2) Da adesso devi decidere dove dormire.
3) Torno alle tre e tre quarti con tanti cioccolatini!
4) Descrivi cosa vedi nel quadro di Dalì.
5) Ho giocato a dadi, ho fatto dieci e ho vinto il turno!
6) La tenda e i paletti toccano terra.